ΛΑΝΓΚΝΤΟΝ : Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΚΑΘΑΡΩΝ
Η επαρχία του Λάνγκντοκ αποτελούσε μια φωτεινή εξαίρεση στη μεσαιωνική ευρωπαϊκή δεισιδαιμονία. Η περιοχή συνόρευε ανατολικά με τις Άλπεις, τα Πυρηναία και τη Μεσόγειο προς το Νότο και με την κεντρική Ευρώπη προς τα βορειοδυτικά και, συνεπώς, ήταν σταυροδρόμι διάφορων πολιτιστικών επιδράσεων.
Η Μουσουλμανική εισβολή είχε περιοριστεί στην Ισπανία, χάρη στις αντιστασιακές δυνάμεις των κατοίκων της περιοχής. Από την άλλη πλευρά, ο ανεπτυγμένος αραβικός πολιτισμός είχε εκτιμηθεί δεόντως. Στο πανεπιστήμιο του Μονπελιέ διδάσκονταν επιστήμες, αστρονομία και μαθηματικά. Οι Εβραίοι ήταν ενεργά μέλη της κοινότητας, σε σημείο η περιοχή να έχει ονομαστεί "Judea secunda", δηλαδή Δεύτερη Ιουδαία. Ακριβώς εκεί άκμασε τον 8ο αι. το ιουδαϊκό βασίλειο της Σεπτιμανίας. Από εκεί πέρασαν και οι Σταυροφόροι κατά την επιστροφή τους από τους Αγίους Τόπους.
Το θρησκευτικό περιβάλλον της περιοχής ήταν βαθιά επηρεασμένο από το Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, τις παραδόσεις γύρω από το Σίμωνα το Ζηλωτή και τη Μαρία Μαγδαληνή, την κατά τους Γνωστικούς εκλεκτή μαθήτρια του Ιησού -ή αλλιώς τη "μητέρα του Αγίου Δισκοπότηρου". Το πολυπολιτισμικό μωσαϊκό "έδενε" θαυμάσια με την τοπική διάλεκτο της περιοχής και τη λυρική ποίηση των τροβαδούρων (οι οποίοι αργότερα θα λάμβαναν μυστικά την ευθύνη της μετάδοσης της καθάριας σκέψης στην καταπιεσμένη ήπειρο).
Σε αυτόν τον τόπο λοιπόν, τον ευκατάστατο -λόγω πολλών συναλλαγών- βρήκαν πρόσφορο έδαφος οι γνωστικές, μανιχαϊστικές και βογομιλικές πεποιθήσεις. Το παράδοξο είναι ότι το κίνημα τους απευθύνθηκε ευθύς εξαρχής στις χαμηλές κοινωνικές τάξεις που -όπως υποθέτουμε- δεν είχαν πρόσβαση στην υψηλή κουλτούρα της περιοχής. Είναι άραγε ορθό να σκεφτούμε πως όλοι οι Καθαροί δεν είχαν τον ίδιο βαθμό μύησης; Οι πληροφορίες που έχουμε γι' αυτούς είναι εξαιρετικά αντιφατικές. το βέβαιο είναι ότι εστιάστηκαν στην πόλη Άλμπι και γι' αυτό ονομάστηκαν Αλβιγηνοί.
Οι Αλβιγηνοί/Καθαροί χωρίζονται σε δύο ομάδες : τους Πιστούς, που αποτελούσαν τη μεγάλη μάζα των οπαδών, και τους Τέλειους, τους τρόπον τινά ιερουργούς, που απείχαν από την κρεοφαγία, την οινοποσία και τη συνουσία. Κυκλοφορούσαν ντυμένοι με μαύρες ρόμπες και οι κοινότητες τους διέφεραν από τις υπόλοιπες ως προς τις αρχές της ισότητας των δύο φύλλων, το πάθος τους για ανεξαρτησία πνεύματος και την κάθετη διαφωνία τους με τη χλιδή του καθολικού κλήρου. Άνθος των παλαιότερων πνευματικών πιστεύω απ' όπου είχαν προέλθει, παραδειγματίζονταν από την λιτότητα των ασκητών της Μεσογείου. Ανάμεσα στους Τέλειους υπήρχαν πολλές γυναίκες, οι οποίες όμως δεν είχαν δικαίωμα να κηρύττουν. Η λατρεία τους, εκτός από τις προαναφερθείσες επιρροές του Γνωστικισμού και του Μανιχαϊσμού, είχε στοιχεία έκστασης (λάμβαναν την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος μέσω των χεριών) και πολλοί από αυτούς διακρίνονταν για τις θεραπευτικές τους ικανότητες.
Οι Καθαροί εξαπλώθηκαν με ιλιγγιώδη ταχύτητα στη νότια Γαλλία υπό το αμήχανο βλέμμα της κεντρικής εξουσίας της Ρώμης, που διαπίστωνε ότι το Λάνγκντον δεν είναι πλέον μονοπώλιο της. Ήδη από το 1179 ο Πάπας Αλέξανδρος Γ', αντιλαμβανόμενος τον κίνδυνο, έστειλε τους "λεγάτους" στην περιοχή, ζητώντας από τους ευγενείς να παρέμβουν για να φέρουν πίσω στο "σωστό δρόμο" τους αιρετικούς. Η απάντηση ήταν ότι "η ασθένεια είναι πλέον επιδημική". Μια νέα Εκκλησία αναπτυσσόταν στη νότια Γαλλία, μια Εκκλησία χωρίς μεγαλοπρεπή κτίρια, δίχως επιβλητικά άμφια, μακριά από τα συμβατικά και αποδεκτά τελετουργικά. Η συμπάθεια του κόσμου για τους "bon hommes", τους καλούς -και κυρίως, απλούς και απέριττους- ανθρώπους, αυξάνονταν σε μια περιοχή όπου το πολιτισμικό υπόβαθρο της ενθάρρυνε την ανοχή προς την ετερότητα.
Όμως γιατί η παπική εξουσία ένιωθε ότι απειλείται τόσο πολύ από την ομάδα των αιρετικών, ποιες ήταν οι διαφορές τους σε θεολογικό επίπεδο και πως μεταφράζονταν στα επίγεια θέματα; Οι Αλβιγηνοί πρέσβευαν ότι η ύλη είναι δημιούργημα του Κακού, που είναι εξίσου δυνατό με το Καλό και ανεξάρτητο από αυτό. Το Καλό και το Κακό, το Φως και το σκοτάδι, το Πνεύμα και η Ύλη βρίσκονται σε συνεχή διαμάχη μέσα από την οποία γεννιέται η Ζωή. Οι εντυπώσεις που λαμβάνουμε από τις αισθήσεις μας είναι εξωπραγματικές και ακάθαρτες. Ο φυσικός μας κόσμος είναι φύσιν διεφθαρμένος και όσοι το κατανοούν και πράττουν κατά συνείδηση, απαρνούμενοι τις επίγειες απολαύσεις και τη συσσώρευση υλικών αγαθών, είναι αγνοί ή Καθαροί.
Έως εδώ η θεωρία τους παρέμενε σε θεωρητικό επίπεδο, όμως υπήρχε ένα κρίσιμο στοιχείο -πολύ ενοχλητικό- που ήταν το εξής : η ίδια η κοινωνική οργάνωση, συμπεριλαμβανομένης και της Εκκλησίας, είναι αποκύημα του Κακού. Οι Αλβιγηνοί δεν πίστευαν σε δόγματα και επίσημες εκκλησιαστικές Αρχές. Αν ο υλικός κόσμος είναι δημιούργημα ενός αρνητικού Αιώνα (με τη γνωστική έννοια του όρου : ενός χωροχρονικού και υποστασιακού τμήματος), τότε και οι κοσμικές Αρχές -άσχετα με το θρησκευτικό τους περίβλημα- είναι έκφανση της σατανικής δύναμης. η άποψη αυτή ήταν άκρως ριζοσπαστική για τους ανθρώπους των σκοτεινών χρόνων που υπέφεραν κάτω από το ζυγό της Ιεράς Εξέτασης, η οποία έσπευδε να στείλει στο πυρ το εξώτερον -κυριολεκτικά και μεταφορικά- όποιον αμφισβητούσε την τυπολατρεία και το δόγμα της λεγόμενης Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας. έτσι η αντίδραση δεν άργησε να εμφανιστεί. το μόνο που χρειαζόταν ήταν μια καλή δικαιολογία και, φυσικά, η καλύτερη δικαιολογία περιλαμβάνει πάντα το σεξ. Τώρα, πως οι άνθρωποι που απέχουν από επίγειες απολαύσεις μετατρέπονται σε ηδονιστές, είναι ένας γρίφος που λύνεται εύκολα, όταν ο Διάβολος βάλει την ουρά του. Και ο διάβολος έβαζε ανέκαθεν την ουρά του στις υποθέσεις της εξουσίας...
Το έβδομο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Καθαροί, οι "αιρετικοί" της γνώσης και της αγνότητας, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/7.html
Το έκτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Καθαροί, οι "αιρετικοί" της γνώσης και της αγνότητας, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/6.html
Το πέμπτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Ναΐτες ιππότες, η πρώτη μυστική αδελφότητα, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/5.html
Το τέταρτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Ναΐτες Ιππότες, η πρώτη μυστική αδελφότητα, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/4.html
Το τρίτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Ναΐτες Ιππότες, η πρώτη μυστική αδελφότητα, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/3.html
Το δεύτερο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ -Ναΐτες Ιππότες, η πρώτη μυστική αδελφότητα, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/2_24.html
Το πρώτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Τι είναι - Πότε ξεκινάν ιστορικά - Πως λειτουργούν, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/1_24.html
Πηγή : Μυστικές Εταιρίες, εκδόσεις Αρχέτυπο, σελ. 38-40
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου