"Ο Ροδοσταυρισμός είναι ένα φιλοσοφικό σύστημα που αποσκοπεί στην απελευθέρωση του ανθρώπου". Αυτήν την απάντηση έλαβα όταν -στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής έρευνας- οι συγκυρίες με έφεραν σε επαφή με ένα μέλος Ροδοσταυρικού κύκλου, από εκείνους που δεν διαφημίζονται. Το τι ειπώθηκε στη διάρκεια αυτής της συνάντησης συμπεριλαμβάνεται στο κείμενο που ακολουθεί. Δεδομένου ότι το προαναφερθέν ρητό, από το Γ' Ροδοσταυρικό Μανιφέστο, αποτρέπει την αποκάλυψη μυστικών σε άτομα που δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν την ιερότητα των λόγων, υποθέτω ότι ο συνομιλητής μου όρισε το στόχο της ομάδας στην οποία ανήκει με λόγια που θα ήταν ευνόητα (ή εύπεπτα) σε ανθρώπους που δεν είναι μέλη κάποιας μυστικής εταιρίας. Όμως η ενασχόληση μου με τη Ροδοσταυρική Αδελφότητα βασίστηκε κυρίως σε κείμενα που μπορεί να μην μου επέτρεψαν να διεκδικήσω κάποια τεράστια "δημοσιογραφική επιτυχία" αλλά, αν μη τι άλλο, ξεδίπλωσαν στα μάτια μου μια συναρπαστική ιστορία...
Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΡΟΔΟΣΤΑΥΡΩΝ
Τα σωτήρια έτη 1614 και 1615 εκδίδονται στην πόλη Κάσσελ της Γερμανίας δύο μανιφέστα αγνώστου πατρότητος. Το πρώτο τιτλοφορείται Fama Fraternitatis dess Loblichen Ordens des Rosenkreutzes, το οποίο -σε μία παράξενη μίξη Γερμανικών και Λατινικών- σημαίνει Ομολογία Πίστεως του Ρόδου και του Σταυρού. Το δεύτερο κείμενο ονομάζεται Confessio Fraternitatis (Ομολογία της Αδελφότητας). Τα δύο αινιγματικά γραπτά περιγράφουν μυθιστορηματικά μια παράδοξη βιογραφία. Μιλούν για κάποιον ονόματι Χριστιανό Ροδόσταυρο, που γεννήθηκε το 1378 και σε ηλικία 16 ετών ταξίδεψε στη Μέση Ανατολή. Κάποτε έφτασε στην πόλη Ντάμκαρ της Αραβίας και ήρθε σε επαφή με μια ουτοπική κοινωνία, όπου το πολιτικό καθεστώς διέφερε άρδην από του υπόλοιπου κόσμου. Εκεί κυβερνούσαν σοφοί άνθρωποι που, με την άδεια του βασιλιά, νομοθετούσαν.
Ως αυτό το σημείο δεν υπάρχει τίποτα περίεργο, καθώς, πίσω στα 1516, ο Άγγλος Τόμας Μουρ είχε εγκαινιάσει το λογοτεχνικό (και φιλοσοφικό) ρεύμα του ουτοπισμού -με μια παρόμοια περιγραφή ιδανικής πολιτείας- για να χάσει μερικά χρόνια αργότερα το κεφάλι του, όταν αρνήθηκε να αποποιηθεί τις ριζοσπαστικές του ιδέες περί πολιτικής μεταρρύθμισης. Όμως η βιογραφία του Χριστιανού Ροδόσταυρου συνέχιζε κάπως πιο περίπλοκα : μετά την μύηση του στην απόκρυφη κι επιστημονική γνώση στο Ντάμκαρ, κατευθύνθηκε στο Φεζ του Μαρόκου, μια από τις ιερές πόλεις του Ισλάμ και κέντρο ενός από τα πλουσιότερα πανεπιστήμια παγκοσμίως. Στη Φεζ γνώρισε τους "στοιχειώδης κατοίκους" (τους οποίους η σημειολογική ανάλυση μεταφράζει ως στοιχειώδη πνεύματα μαγείας). Έπειτα από περιπλανήσεις σε άλλες χώρες, όπου συνάντησε μονάχα εμπαιγμό και ειρωνεία, ο ήρωας γύρισε στη Γερμανία και συγκέντρωσε γύρω του μια ομάδα ανθρώπων με τα ίδια ιδανικά. Έτσι ιδρύθηκε, κατά τα μανιφέστα, η Αδελφότητα του Ρόδου και του Σταυρού. Τα μέλη ήταν αφιερωμένα στη μελέτη της Αρχαίας Σοφίας και στη θεραπεία των αρρώστων. Λέγεται δε ότι ένα μέλος της Αδελφότητας ταξίδεψε στην Αγγλία και γιάτρεψε τον κόμη του Νόρφολκ από λέπρα.
Ώσπου, το 1484, ο Χριστιανός Ροδόσταυρος αναπαύτηκε σε ηλικία 106 χρόνων. Η Αδελφότητα συνέχισε το έργο του και το 1604, κατά τη διάρκεια επισκευών στο κτήριο που στέγαζε τις ενασχολήσεις της, τα μέλη βρέθηκαν μπροστά σε μια απόκρημνη θύρα με τη λατινική επιγραφή : "Θα ανοιχτώ ύστερα από 120 χρόνια". Πίσω από την πόρτα ανακάλυψαν έναν επτάπλευρο θόλο, που φωτιζόταν από μια κατασκευή σε ηλιακό σχήμα τοποθετημένη στο κέντρο της οροφής. Ο χώρος ήταν διακοσμημένος με μυστηριακά σύμβολα και τελετουργικά αντικείμενα. Στη μέση του θόλου υπήρχε ένας βωμός, κάτω από τον οποίο βρισκόταν το φέρετρο με το τέλεια διατηρημένο σώμα του Χριστιανού Ροδόσταυρου! Οι μαθητές θεώρησαν ότι η ανακάλυψη του θόλου ήταν συμβολική και ότι έπρεπε πια να γνωστοποιήσουν τα ιδανικά τους σε πολυπληθέστερες ομάδες ανθρώπων. Έτσι, κυκλοφόρησαν τα δύο κείμενα μια δεκαετία αργότερα.
Τα Μανιφέστα είναι γραμμένα σε αλληγορική γλώσσα και δεν δίδουν εκ πρώτης όψεως καμία διευκρίνηση για το τι ακριβώς πρέσβευε η Ροδοσταυρική Αδελφότητα. Οι φήμες που κυκλοφόρησαν μετά την έκδοση των δύο βιβλίων ήθελαν τους Ροδόσταυρους να πιστεύουν σε ένα σύστημα παγκόσμιας γνώσης, που εμπεριείχε θεολογία, φιλοσοφία, μαθηματικά και αστρολογία. Με απόλυτη πίστη στο Χριστιανισμό και τις Γραφές, η ομάδα υποτίθεται ότι είχε το κλειδί για τη σωστή αποκωδικοποίηση τους και βασιζόταν καμπαλιστική θεώρηση, που θέλει τα γράμματα του εβραϊκού αλφαβήτου να εξηγούν, με διάφορους συνδυασμούς, το σύμπαν.
Η εποχή της δημόσιας διακήρυξης των δύο μανιφέστων συμπίπτει με την εποχή της θρησκευτικής Μεταρρύθμισης στην Ευρώπη. Οι Ροδόσταυροι σχετίζονταν περισσότερο με τους Προτεστάντες -ο ίδιος ο Μαρτίνος Λούθηρος είχε το σύμβολο του Ρόδου και Σταυρού στην προσωπική του σφραγίδα- παρά με τους Καθολικούς και, ούτως ή άλλως, πίστευαν πως ο Χριστιανισμός χρειάζεται ένα νέο κίνητρο.
Αυτά συζητούσαν οι καλά ενημερωμένοι κύκλοι της εποχής ώσπου την επόμενη χρονιά, το 1616, είδε το φως της δημοσιότητας ένα τρίτο κείμενο : Οι Αλχημιστικοί Γάμοι του Χριστιανού Ροδόσταυρου. Το έργο που ολοκληρώνει την τριλογία του Ροδοσταυρικού Μανιφέστου περιγράφει το περιπετειώδες ταξίδι του ήρωα και την παρουσία του στους γάμους ενός βασιλιά και μιας βασίλισσας σε ένα κάστρο. Το κείμενο είναι γεμάτο από μυστικιστικά στοιχεία που παραπέμπουν στην αλχημεία και στην αστρολογία. Σε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα έργα, ως συγγραφέας αυτού του κειμένου αναγνωρίστηκε ο 17χρονος Γιόχαν Βαλεντίν Αντρέα, ένας προτεστάντης πάστορας και θεολόγος, αν και ο ίδιος επέμεινε να αποποιείται τον τίτλο του συγγραφέα σε όλη του τη ζωή. Η αφήγηση του έργου διαιρείται σε εφτά ημέρες και περιγράφει τη μύηση της ψυχής του ήρωα προς το Φως.
Γεγονός είναι ότι οι τρεις αυτές εκδόσεις τάραξαν την Ευρώπη, καθώς περίεργοι κάθε είδους αναζητητές προσπαθούσαν απελπισμένα να πλησιάσουν την Αδελφότητα. Σύντομα εμφανίστηκαν πολλές οργανώσεις που διεκδικούσαν τον τίτλο των Ροδόσταυρων, αλλά απ' ότι φαίνεται ήταν απλοί απατεώνες (σύμφωνα με τον πληροφοριοδότη μου "η ίδια ακριβώς κατάσταση επικρατεί και σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ, μια που ο εσωτερισμός έχει εκλαϊκευτεί εν πολλοίς και έχει γίνει του συρμού"). Το ερώτημα βέβαια είναι : γιατί οι άνθρωποι εκείνης της εποχής, αλλά και άνθρωποι κάθε εποχής έκτοτε έλκονται από το Ροδοσταυρισμό;
Και τα τρία κείμενα μιλούν για μια μυστική Αδελφότητα, που εργάζεται για το καλό της ανθρωπότητας. Όσοι μοιράζονται τα ίδια ιδανικά της προσωπικής απελευθέρωσης και μαζί της επίδρασης στο κοινωνικό γίγνεσθαι μπορούσαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με την ομάδα. Μόνο που πουθενά δεν υπήρχαν "αιτήσεις" ή διευθύνσεις για ν' αποταθεί κάποιος. Έτσι ήταν αναμενόμενο και πολύ εύκολο να καπηλευτεί ο οποιοσδήποτε την ιδεολογία της ομάδας. Μιας ομάδας που πίστευε και γνώριζε την εσωτερική σημασία του Ρόδου και του Σταυρού...
Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Τόσο το Ρόδο όσο και ο Σταυρός είναι σύμβολα πολύσημα και αρχέγονα. Ο Σταυρός εμφανίζεται σε πολλά μοτίβα και ξένες μεταξύ τους θεολογίες και μυθολογίες. Μια ερμηνεία, που ακούγεται αληθοφανής, τον θέλει να συμβολίζει την παγκόσμια τάση της εσωτερικής συνείδησης του ανθρώπου για τετραπλότητα. Τέσσερα είναι τα στοιχεία του ορίζοντα, τέσσερις οι εποχές του χρόνου, τέσσερα τα στοιχεία και τέσσερις οι κόσμοι της Καμπαλά. Ο Σταυρός παραπέμπει, με κάποιο αφηρημένο τρόπο, στο αρσενικό, ενώ πιο εύκολη είναι η σύνδεση του με το Θείο Δράμα και τη σταύρωση, το μαρτύριο, τη θυσία και το θάνατο. Το Ρόδο, από την άλλη πλευρά, μπορεί επίσης να ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους. Η λατινική φράση "sub rosa" σημαίνει εχεμύθεια ή μυστικότητα. Είναι για τη δυτική παράδοση ότι ο ο λωτός για την ανατολική, σύμβολο θηλυκότητας (συμπεριλαμβανομένης και της γυναικείας σεξουαλικότητας).
Ψάχνοντας την μακραίωνη καταγωγή των Ροδόσταυρων, που σύμφωνα με όλα τα κείμενα της Αδελφότητας προϋπήρχε του Χριστιανισμού, οδηγούμαστε στην Αίγυπτο του Φαραώ Αχενατόν, του πρώτου μονοθεϊστή. Σύμφωνα με την αιγυπτιακή μυθολογία, ο Θεός του Κάτω Κόσμου, ο Όσιρις, πέθανε και επανήλθε στη ζωή φορώντας ένα διάδημα από λωτούς. Συνδυάζοντας το λωτό της ανατολικής παράδοσης με το τριαντάφυλλο της δυτικής, έχουμε το Ρόδο ως σύμβολο Ανάστασης και το Σταυρό ως σύμβολο θανάτου. Για να επιστρέψουμε όμως στο Φαραώ Αχενατόν, στις αρχές του αιώνα ανακαλύφτηκε στην Αίγυπτο μια στήλη όπου απεικονιζόταν ο Σταυρός και το Ρόδο. Χρονολογήθηκε στην εποχή του Φαραώ Αχενατόν! Ήταν άραγε ο πρώτος Ροδόσταυρος;
Ο Σταυρός και το Ρόδο αντιπροσωπεύουν μια σειρά διπόλων : αρσενικό-θηλυκό, θάνατος-ανάσταση, θυσία και λύτρωση από τη θυσία. Ο Σταυρός αποτελείται από δύο δυναμικές γραμμές, μια οριζόντια και μια κάθετη, τη γραμμή της ζωής και τη γραμμή του θανάτου -μια ριζική μεταμόρφωση δυνάμεων και, συνάμα, οδύνη. η μυστικιστική σημασία του συμβόλου υπονοεί ότι ο άνθρωπος, μέσα από τον πόνο και τον θάνατο, μπορεί να αγγίξει τη λύτρωση βαδίζοντας το δρόμο του Σταυρού. Το τριαντάφυλλο αντιπροσωπεύει, σ' ένα διαφορετικό επίπεδο, τον ήλιο -δηλαδή το Θεϊκό φως και τη Φώτιση. Συμβολίζει την αγάπη, θεϊκή και αισθησιακή, την αγνότητα και την παρθενία (γι' αυτό άλλωστε αποτελεί ένα από τα σημεία που παραπέμπουν στην Παρθένο Μαρία). Επίσης, μερικούς αιώνες πριν από τη δημόσια εμφάνιση της Ροδοσταυρικής Αδελφότητας ταυτίζονταν με το Άγιο Δισκοπότηρο.
Το Ρόδο, εξάλλου ως σύμβολο αθανασίας συνδέεται με την εσωτερική μεταμόρφωση, που επιτυγχάνεται μέσα από το μονοπάτι του Ροδοσταυρισμού. Η εργασία αυτή γίνεται με τη δύναμη της χριστιανικής πίστης. Μιας πίστης που δεν διαφέρει ως προς το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, αλλά ως προς την ερμηνεία της. Ο Θεός για τους Ροδόσταυρους δεν βρίσκεται κάπου έξω από εμάς, δεν έχει σχέση με τις εκκλησιαστικές αρχές και τον κλήρο, ούτε με τα Μυστήρια, όπως βάπτιση ή θεία κοινωνία κοκ. Η χριστότητα και η θέωση μπορούν να επιτευχθούν μέσα από την ατραπό της μύησης.
Το έκτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Καθαροί, οι "αιρετικοί" της γνώσης και της αγνότητας, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/6.html
Το δεύτερο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ -Ναΐτες Ιππότες, η πρώτη μυστική αδελφότητα, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/2_24.html
Το πρώτο μέρος ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ - Τι είναι - Πότε ξεκινάν ιστορικά - Πως λειτουργούν, εδώ: http://fysikidrasi.blogspot.gr/2013/10/1_24.html
Πηγή : Μυστικές εταιρίες, εκδόσεις Αρχέτυπο, σελ. 49-53
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου